Gubałówka

0 Comments

Gubałówka (1120 – 1132 m) – widokowy grzbiet był już w XIX chętnie odwiedzany przez turystów. Daje świetny pogląd na problematykę przyrodniczą Tatr, dlatego przewodnicy chętnie od niej zaczynają oprowadzanie wycieczek. Jest również dobrym punktem widokowym na panoramę Zakopanego i okolic. Przy wejściu możemy przeczytać informację o ofiarach działalności grup „Ognia” na Podhalu w 1946 r. Na grzbiecie znajduje się restauracja, bary, taras widokowy, polana do opalania. Z Gubałówki roztacza się piękny widok na Kotlinę Zakopiańską i na Tatry głównie polskie. Będąc na szczycie, można dostrzec przepiękny widok na Giewont, Podhale, Orawę, czy Babią Górę. Przewodnicy chętnie tłumaczą i przekazują informację o budowie geologicznej Tatr oraz ich piętrach roślinnych, które układają się w wyraźne poziome pasy.

Wycieczka na Gubałówkę może odbyć się na dwa sposoby:

1. Kolejką na Gubałówkę

Dolna stacja znajduje się na przedłużeniu Krupówek (od centrum ok. 500m). Trasa wiedzie ku górze i jest jednotorowa z mijanką w połowie. Górna stacja znajduje się na grzbiecie Gubałówki na wysokości 1117 m.

1. Pieszo na Gubałówkę

szlak przez Gładkie – wejście od starego kościoła uliczką ks. Kaszeleswkiego w dół pod estakadą i w górę ul. Gładkie. Po lewej mijamy kościół ks. Jezuitów, uliczka prowadzi w górę. Ponad zagrodami okrążamy polanę Ugory. Nad Łysym Brzeskiem przechodzimy nad torem kolejki i wspinamy się zniszczonym lasem do grzbietu Gubałówki.

szlak przez Pająkówkę – wycieczkę zaczynamy od starego kościoła do mostku na Gładczańskim Potoku. Przechodzimy przez niego do ul. Klimka Bachledy, pnącej się stromo w górę dochodzimy do zagrody zw. Choćkowskie. Dalej ścieżka przez polanę Pająkówka prowadzi na grzbiet Gubałówki.

szlak przez Walową Górę – od dolnej stacji kolejki ka Gubałówkę w prawo przez Walowski Potok wcięta w teren dróżką prowadzi szlak na Walową Górę. Dalej maszerujemy lasem świerkowym do polany Gubałówka.

Z Gubałówki warto zejść pieszo, można też odbyć spacer drogą grzbietową w kierunku zachodnim, gdzie dojdziemy do stacji: Butorowy Wierch. Stamtąd możemy zjechać kolejką krzesełkową do osiedla Bór.